top of page
banner_definitief.png
  • Rawan Krayem

Een gesprek over uitdaging, culturen en accenten

Wie de vorige editie goed heeft gelezen, maakte al even kort kennis met Tine Truijen, een van de docenten NT2 aan het ILT. Waarom koos zij voor een beroep als docente? En waarom zijn docenten gemakkelijker te verstaan dan andere Vlamingen? Rawan zocht het voor jullie uit.

Waarom heb je ervoor gekozen een docent aan het ILT te worden?

Ik vind het uitdagend om aan volwassenen les te geven en ik vind het altijd interessant om moeilijke vragen te beantwoorden. Het is ook losser dan lesgeven op een middelbare school, want volwassenen weten hoe ze zich moeten gedragen en ze zijn zelfstandiger.


Vind je het moeilijk om met alle studenten van verschillende leeftijden en culturen om te gaan?

Eigenlijk is het eerder verrijkend, zou ik zeggen. Het is altijd heel leuk om mensen van verschillende culturen te ontmoeten. Het is zo fijn meer over verschillende culturen en landen te leren. De wereld zit voor mij in een klas en dat vind ik geweldig.


Hoe komt het dat we alle docenten goed kunnen verstaan hoewel iedere Vlaming een ander accent heeft? Praten jullie op een andere manier buiten de les?

Normaal gezien proberen wij om in de les op een gemakkelijkere manier te praten door onze accenten te verbergen. Het hangt ook van jullie niveau af. Als ik tegen een student van niveau 1 praat, zal ik minder snel praten dan tegen iemand van niveau 4.

Omdat er in Vlaanderen zoveel verschillende regionale verschillen bestaan, kunnen we elkaar ook niet altijd verstaan. Als je bijvoorbeeld met West-Vlamingen praat, moet je soms ‘Wablieft’ of ‘Wat zeg je?’ vragen, maar uiteindelijk komen we er wel. (lacht)


Hoelang ben je al docente Nederlands voor anderstaligen? Vind je jouw baan leuk of wil je iets anders proberen?

Dit is mijn derde jaar aan het ILT. Ik vond onderwijzen altijd een geweldige job, vooral als je studenten je uitdagen. Als ik een student met iets kan helpen en het dan wel lukt, dan krijg ik veel voldoening. Als ik zie dat mijn studenten aan het verbeteren zijn, dan krijg ik motivatie om mijn job verder te doen. Als ik een andere job zou moeten kiezen, dan zou ik bij een educatieve uitgeverij willen werken. Dat vind ik ook wel interessant, want hoewel het iets anders dan lesgeven is, heeft het nog iets met het onderwijs te maken.


Wat is jouw advies voor de studenten die in het Nederlands gaan werken of studeren? Wat is een snelle manier om je Nederlands te verbeteren?

Ik zou vooral aanraden om heel veel met het Nederlands bezig te zijn. Zolang je altijd oefent, maakt de manier niet uit. Als je van lezen houdt, lees dan iets waarvan je houdt in het Nederlands. Als je liever babbelt, doe dan mee aan sociale activiteiten. Je moet het dus niet als een verplichting beschouwen, maar als een bonus. Blijf doen wat je graag doet en dan komt het Nederlands er als een extraatje bij. Zoek vooral plezier in de taal!

51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page