top of page
banner_definitief.png
  • krant2ilt

Het Nederlands en ik: enkele studenten vertellen

Bijgewerkt op: 20 jan. 2021

Elk jaar volgen er honderden studenten een cursus Nederlands voor anderstaligen aan het ILT. Wie zijn ze, waarom studeren ze Nederlands en wat is hun ervaring met het Nederlands? Onze redactie zocht het uit!

Waarom heb je je ingeschreven voor een cursus Nederlands?

Leticia: Mijn verhaal met Nederlands is hetzelfde als dat van de meeste immigranten. Toen ik in Brazilië woonde, had ik nooit gedacht dat ik Nederlands zou leren. Maar gelukkig woon ik nu in België en daarom heb ik Nederlands nodig. Ten eerste vond ik de taal onmogelijk te leren, alles was nieuw en vreemd voor mij omdat die taal geen verband houdt met mijn moedertaal.

Met de tijd is mijn situatie aan het verbeteren. Ik heb me voor deze cursus ingeschreven want ik studeer bij ILT sinds niveau één. Toen ik naar België verhuisd was, vroeg ik aan mijn vrienden welke cursus Nederlands het best was en iemand zei dat ILT het moeilijkste was en dus koos ik het. Ik wilde een goede opleiding om naar de universiteit te kunnen gaan en daar alles te kunnen begrijpen.

Nihal: Ik wil mijn job hier doen maar eerst moet ik goed Nederlands praten en daardoor heb ik me voor deze cursus ingeschreven. Ik studeer niet alleen Nederlands voor mijn job, maar ook voor mijn sociaal leven. Ik wil graag met andere mensen praten. Verder wil ik ook mijn zoon helpen omdat hij naar een Nederlandstalige school gaat. Hij is drie jaar oud en hij leert de taal heel snel. Soms ben ik verrast met de woorden die hij gebruikt.

Antoine: Ik studeer Nederlands voor mijn plezier, maar ook om een baan te zoeken in Brussel als een advocaat. Ik heb deze cursus gekozen omdat ik het ILT ken sinds mijn eerste jaar in België, toen ik een Erasmusstudent aan de KU Leuven was. Ik heb mijn eerste niveau daar gevolgd en sindsdien was ik altijd tevreden van de les. Daarom volg ik nu ook niveau 5 aan het ILT.

Nina: Mijn eerste reden om Nederlands te studeren is om het ITNA-certificaat te behalen dat nodig is om interieurvormgeving te studeren. Daarnaast is het leren van Nederlands ook belangrijk omdat ik in België woon en werk. Ik wil graag vrijuit met de mensen praten, alhoewel ik in dit geval nog het dialect moet leren van de regio waar ik woon.

Andrea: Interessant is dat deze vraag in elk niveau een andere betekenis heeft. Misschien komt het omdat ik bijna aan het einde van deze leercyclus ben en er achteraf op terug kan kijken. De eerste keer dat een docent me vroeg: 'Waarom studeer je Nederlands?' had ik zoiets moeten zeggen: 'Ik studeer Nederlands omdat ik naar de supermarkt wil gaan en ik wil met mensen kunnen praten', maar het is pas sinds kort dat mensen op de markt op vrijdag, of de mensen in de bakkerij Gielis met mij praten in het Nederlands. Ook al zou ik een zin in het Nederlands beginnen, ze zouden altijd overstappen naar het Engels en ik ook. Beetje bij beetje begreep ik dat ze gewoon aardig wilden zijn tegen iemand als ik, die met een bepaalde nervositeit tussen zijn tanden spreekt, die zich onzeker voelt over de uitspraak van een woord met meer dan 10 medeklinkers bij elkaar, wat me nog steeds angst aanjaagt. Maar eindelijk kan ik een gesprek in het Nederlands afronden zonder dat ik naar het Engels hoef over te stappen en dat is de reden waarom ik Nederlands blijf studeren. Meer dan een reden is het een gevoel van veiligheid en comfort.

Vind je het Nederlands een moeilijke taal?

Leticia: Nu vind ik Nederlands geen moeilijke taal meer. Ik spreek het bijna vloeiend en ik kan al mijn problemen zelf oplossen. Maar ik heb nog steeds moeite met het schrijven van uitgebreide teksten waarin ik veel linkwoorden moet gebruiken.

Nihal: Ik heb de regels uit het hoofd geleerd maar de praktijk is een beetje moeilijk. Als ik met een Vlaming spreek, dan vergeet ik de grammaticaregels. Ik maak basiszinnen hoewel ik betere zinnen kan maken. Volgens mij zijn de preposities moeilijk en ik heb een hekel aan het woordje ‘er’. Helaas vind ik Nederlands niet gemakkelijk en ik heb tijd nodig voor de taal.

Nina: Elke taal leren is een probleem voor mij en Nederlands is geen uitzondering. Ik kan Nederlands redelijk goed begrijpen door het te horen of te lezen, ik ben niet bang om het te gebruiken tijdens het communiceren, maar vooral spreken is erg moeilijk. Tijdens het schrijven heb ik nog tijd om even na te denken over uitgangen en grammatica, maar als ik spreek, maak ik veel fouten. Ik heb niet genoeg oefening en nu tijdens de coronacrisis is deze ervaring niet zo eenvoudig op te doen. Ik hoop dat ik mezelf tijdens de cursus goed kan voorbereiden zodat ik zonder problemen voor het examen kan slagen.

Andrea: Binnen die cultuur en gedurende de drie jaar dat ik in België heb gewoond, heb ik fascinerende boeken en verhalen gevonden, grootmoeders met verhalen die nog niet door historici zijn vastgelegd, over wat ze tijdens de oorlog hebben meegemaakt. Liederen, recepten voor koekjes, opinieartikelen in kranten en tijdschriften, die voor mij stukje bij beetje makkelijker te lezen en te ontcijferen zijn. Misschien zijn dat wel de twee dingen die voor mij het makkelijkst zijn in het Nederlands: het lezen en luisteren. Maar ik heb ook geprobeerd om in het Nederlands te schrijven, en ik zeg dat ik het geprobeerd heb omdat het niet gemakkelijk is om in een andere taal dan je moedertaal te schrijven. Zoals Nathalie Le Blanc, columniste van Knack, het goed heeft beschreven: 'In onze eerste taal zijn we impulsiever, intuïtiever, en nemen we meer risico.' In haar woorden is dat de basis van wat ik zou willen leren. Ik wil leren om intuïtiever te zijn in de taal. Ik wil meer risico's nemen. Om de angst te verliezen om een fout te maken als ik schrijf of als ik spreek.


Wat is je lievelingswoord?

Leticia: Mijn favoriete Nederlandse woord is 'boeiend', want ik vind de betekenis leuk en het klinkt grappig.

Nihal: Tijdens mijn opleiding aan het ILT, heb ik veel woorden geleerd, maar natuurlijk heb ik mijn favoriete woorden. Een van mijn favorieten is ‘schattig’. Het klinkt heel goed. Ik hou ook van fantastisch en gratis.

Antoine: Ik hoop ook dat ik andere leuke woorden zal leren zoals bijvoorbeeld het woord ‘gezellig’ dat ik heel mooi vind omdat de Franse taal geen woord heeft voor dit gevoel.

Nina: Mijn favoriete woord is ‘droom’. Ik leer de taal precies om mijn droom te realiseren.

Andrea: Wat ik wel magisch vind zijn de woorden zoals: ‘flessengeluk’, ‘paddenstoel’ en ‘elfenbankje’. Daarom zijn dit enkele van mijn favoriete woorden. Ik zal er zeker meer hebben in de toekomst.


Veel succes allemaal!

 

Auteurs: Letitia Abrahao, Antoine Bergeot, Andrea Campo Ayala, Nina Sukhnat en Nihal Tekin Akdemir

123 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page