top of page
banner_definitief.png
  • Petra Israël

Ontmoet Jasmina: verliefd op Leuven, verslaafd aan wandelen en altijd op zoek naar uitdagingen.


Jasmina houdt van lindyhop, goede koffie en de diplomatieke wereld. Deze lachende en optimistische Macedonische, die momenteel niveau 6 studeert, kwam al 15 jaar geleden naar Brussel, en woont nu twee jaar in Leuven. Had ik al gezegd dat ze graag lacht?


Jasmina, waarom ben je eigenlijk van Brussel naar Leuven verhuisd?

Ik ben voor het werk naar Brussel gekomen en voor de liefde naar Leuven. Hoewel Brussel mij onvergetelijke momenten geboden heeft en heel veel mogelijkheden voor het werk dat ik graag deed, biedt me Leuven rust en stabiliteit, wat ik ontzettend hard waardeer.


Welk niveau Nederlands vond je het leukst en waarom?

Oh, dat is een moeilijke vraag (lacht). Alle niveaus aan het ILT zijn zeer interessant, en tegelijkertijd heel verschillend. Ik zal nooit niveau 1 vergeten, het enige waaraan ik on campus deelnam en de mensen live zag. Wat een luxe! Maar misschien zal ik er toch niveau 4 uitpikken, het meest uitdagende niveau voor mij. Zweten om 500 woorden in 6 weken te studeren. Maar op hetzelfde moment was het het niveau waarin ik het meest vooruitgang in de taal heb geboekt.

Heb ik al gezegd dat alle woordenlijsten uit dat niveau - van ‘misdaad en justitie’ tot ‘politiek’ en ‘relaties’ - ook heel nuttig voor de andere niveaus zijn? Dat is vermeldenswaardig!

Welke uitdagingen en beloningen heb je gaandeweg ervaren als volwassen beginner?

Ik zou hier graag een auteur willen quoten die het boek 'Stilte is mijn moedertaal' heeft geschreven, namelijk Sulaiman Addonia. Hij zei in een interview: ‘Dat is wat een nieuwe taal leren in feite is, opnieuw kind worden.‘ Toen ik in de les Nederlands aan een schooltafel zat, na jaren in de arbeidswereld, voelde ik me precies weer als een kind op zijn eerste dag op school. Tegelijkertijd was het spannend en mysterieus: ik zou een nieuwe taal leren, en een nieuwe wereld ontdekken.

Natuurlijk was het ook soms moeilijk en heeft het veel inspanningen gevraagd, maar bij elke stap vooruit was de beloning nog sterker. Ik wil daarvoor al mijn docenten van het ILT bedanken.

Hoe zien jouw professionele dromen eruit? Ben je ook van plan je kennis van het Nederlands te gebruiken?

Zoals je zegt, hou ik van de diplomatieke wereld. In 2019 besloot ik echter na 11 jaar een pauze te nemen. Ook al hield ik erg veel van mijn job, toch had ik wat tijd voor mezelf nodig. Dat was ook een mogelijkheid om nieuwe dingen te leren en te ontdekken, zoals het Nederlands en mijn MBA (i.e. Master of Business Administration).

Ik wil niet stilstaan in het leven, ik hou van veranderingen en het leren van nieuwe dingen. Hopelijk maak ik al volgend jaar mijn MBA-studies aan de Universiteit van Sheffield af en daarna kan ik die kennis in Vlaanderen gebruiken.

Wat heb je tijdens de pandemie gedaan om jezelf een goed gevoel te geven? Heb je een ritueel gevonden, een nieuwe hobby?

Mijn man en ik begon met wandelen. Zoals iedereen vermoed ik, maar wij hebben daarvan echt een ritueel gemaakt. Elke dag na het einde van de werkdag gingen we ongeveer twee uur wandelen. Enerzijds was het een moment van beweging en ontspanning, anderzijds een momentje voor ons twee waarbij wij zonder onderbrekingen met elkaar konden praten – correctie, waarbij ik zonder onderbrekingen kon praten (lacht).

Intussen kan ik niet meer zonder het wandelen. Het is een verslaving geworden. Elke dag rond de middag, voor de menigte toestroomt, maak ik een wandeling rond de vijvers in de Abdij van Park. Een heerlijke oase van rust.

Wat is het eerste dat je zal doen als de pandemie voorbij is?

Naar een liveconcert te gaan. Ik mis livemuziek zo ontzettend hard. De eerste keer zal dat als een catharsis voelen, vermoed ik. En die energie met de mensen om me heen delen: wat een gevoel! (zingt ’What a feeling‘ van Flashdance).



Heel erg bedankt voor het leuke gesprek!

256 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page