top of page
banner_definitief.png
  • Jasmina Risteska

Petra: 'Als niets zeker is, is alles mogelijk.'


Dit is Petra. Mijn knuffelcontact en mijn vriendin door dik en dun. Maar ze is ook veel meer: een gepassioneerde fotografe en schrijfster die haar job in Tsjechië voor de liefde voor een Nederlander achtergelaten heeft om zich in België te vestigen. Hoe was het voor haar om opnieuw te beginnen en in een land met een nieuwe taal, het Nederlands, te gaan wonen? Ik vraag het haar.

Petra, waarom ben je naar België - en Leuven in het bijzonder - verhuisd?

In het najaar van 2019 kreeg mijn man een aanbod om binnen zijn bedrijf van Praag naar Leuven te verhuizen. In februari 2020 waren we al hier. Gelukkig ligt de brouwerij Stella Artois, waar hij werkt, in Leuven en nergens anders, want intussen ben ik verliefd geworden op de stad.

Was het moeilijk om alles achter te laten - de mooie stad Praag, je vrienden en jouw baan in de communicatiesector - om hier een nieuwe thuis te bouwen?

Het was spannend en op een goede manier uitdagend. Ik kwam hier letterlijk heen zonder iemand te kennen, zonder baan, zonder taal. Maar het was een geweldige kans, voor mijn man professioneel en voor ons beiden persoonlijk, om opnieuw te beginnen. We houden van avonturen. We wisten ook dat we samen overal ter wereld onze ‘thuis’ zouden kunnen creëren. Mijn favoriete gezegde is: ‘Als niets zeker is, is alles mogelijk.’ Daarom stond ik hier vanaf de eerste dag actief open voor alle mogelijkheden. Nu praat ik Nederlands, heb ik hier een paar geweldige vrienden en ben ik bezig met mijn nieuwe carrière als fotograaf.

Lukte het je om jouw familie vaak genoeg te bezoeken?

Nou, helaas niet. Het plan was om elke twee maanden naar huis te vliegen, maar covid veranderde alles. Tot nu toe ben ik maar één keer thuis geweest, namelijk afgelopen zomer. De tweede keer zouden we er met kerst naartoe gaan, maar een dag voor het vertrek kregen we corona, waar we nog heel lang last van hebben gehad. Dat was een moeilijke periode. Hopelijk zal ons volgende plan, om in juni te vliegen, wel lukken want ik mis iedereen enorm in Tsjechië: mijn ouders, onze lieve hond Tina en alle vrienden. Ik keek er ook naar uit om eindelijk onze grote Nederlandse familie vaker te bezoeken, maar dat lukte ook niet tot nu toe. Hopelijk komen nu er betere tijden.


Waar vind je rust in Leuven als je je wilt ontspannen?

In de Kruidtuin. Het is dicht bij waar ik woon. Ik ga er naartoe om te zien wat er momenteel bloeit. En om de schildpadden te observeren (lacht). Ik ben een groot natuurliefhebber en vooral in deze tijd werkt de natuur rustgevend voor mij. Ook al staat de wereld even stil, de natuur niet. Er zijn meerdere plekken in Leuven die ik leuk vind en ik deel de tips graag op het Instagramaccount @justmovedtoleuven.

Je hebt onlangs niveau 5 aan het ILT afgerond en je bent geslaagd voor het INTA-examen. Hoe voelt dat?

Alsof ik een marathon heb gelopen en daarna het beste ijs heb gegeten (lacht). Het is absoluut mijn grootste succes van het afgelopen jaar. Het is ook het einde van een tijdperk - ik begon direct nadat ik verhuisde Nederlands te studeren, dus nu heb ik bijna spijt dat er me alleen nog niveau 6 staat te wachten.

Je schrijft veel en graag. Schrijf je nog steeds in het Tsjechisch of heeft het Nederlands voorrang in jouw leven gekregen?

Dat is een grappige vraag: net vannacht droomde ik in het Nederlands. Het is waarschijnlijk omdat ik nu echt probeer om het Nederlands zoveel mogelijk in mijn dagelijks leven op te nemen, ook in het schrijven. Ik heb Tsjechische taalkunde en journalistiek gestudeerd en ik heb altijd professioneel met deze taal gewerkt, dus mijn liefde voor mijn moedertaal is natuurlijk groot. Om aan mijn schrijfvaardigheid te blijven werken, ben ik vorig jaar een online Tsjechisch magazine begonnen met mijn vriendin, die in Praag woont. Dus beide talen, eigenlijk drie met het Engels, zijn talen waarmee ik heel graag bezig ben.

Welk advies zou je geven aan iedereen die nu Nederlands begint te leren?

Duik er gewoon in, ook al weet je er nog niet veel van. Ik herinner me dat ik de eerste week hier naar Radio 1 luisterde. Ik begreep er niets van, maar het voelde alsof ik al iets aan het doen was voor mijn Nederlands. En dat was waar. Ik bleef ook Nederlandstalige magazines kopen, ook al kon ik alleen naar foto’s kijken en de artikels woord voor woord vertalen. Het heeft me allemaal zo veel geholpen. Maar nog belangrijker: geniet van het leerproces. En als je toevallig samenwoont met een Nederlandstalige: dring er dan op aan om met jou in het Nederlands te praten – vraag maar aan mijn man (lacht).



91 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page