top of page
banner_definitief.png
  • Oyunnomin Dorj

Van vreemde vogel tot wereldburger

Zoals jullie zelf waarschijnlijk hebben ervaren, is het in het begin vaak moeilijk om juiste zinnen te maken en dit samen met de juiste uitspraak te combineren, zelfs als je al wat woordenschat kent. Mijn reis doorheen het Nederlands is zo’n 20 jaar geleden begonnen. Ik zag toen al snel dat mijn klasgenoten heel goed waren in grammatica en in woordenschat, maar als het aankwam op spreken, dan was er een soort blokkade. Ook ik voelde dat en daarom wou ik meer aandacht besteden aan mijn uitspraak en zinsopbouw. Ik stelde me toen de vraag: ‘Hoe kan je de onzekerheid overwinnen in een nieuwe taal en je er zo snel mogelijk in thuis voelen?’ Het antwoord op deze vraag is voor iedereen verschillend, maar ik deel graag een aantal tips met jullie die voor mij

werkten.


Mijn eerste techniek was om elke dag 10 nieuwe (werk)woorden te leren en tegelijkertijd te letten op de juiste uitspraak en het gebruik in een zinscontext. Dat leek me beter dan 20 nieuwe woorden te leren zonder te weten hoe de uitspraak en zinsopbouw in elkaar zaten. Zo lette ik destijds extra goed op of mijn nieuwe woordenschat voorkwam in gesprekken op de televisie of radio. Als dat het geval was, herhaalde ik heel bewust de volledige zin.


Een andere strategie die voor mij werkte, was op voorhand na te denken hoe ik mezelf kon profileren tijdens gesprekken met nieuwe mensen en welke vragen ik kon stellen om het gesprek levendig te houden. Vaak verloopt een eerste kennismakingsgesprek wat oppervlakkig en afstandelijk. Dat wou ik vermijden door ook in de diepte te gaan. Ik merkte bijvoorbeeld dat mensen over het algemeen houden van positieve verhalen en probeerde daarop in te zetten. Dat deed ik onder meer door oprechte interesse te tonen in thema’s als passies, reizen, het positieve nieuws op tv, het mooie weer... aan te kaarten. Vind je dat moeilijk? Dan kun je eventueel een mindmap maken met positieve dingen in je leven.


Mijn eerste techniek was om elke dag 10 nieuwe (werk)woorden te leren en tegelijkertijd te letten op de juiste uitspraak en het gebruik in een zinscontext.

Zoals ze mooi in het Nederlands zeggen: de eerste indruk is in veel gevallen een zeer belangrijk aspect. Denk maar aan een sollicitatiegesprek, het maken van nieuwe vrienden en nog veel meer. Hoe kun je ervoor zorgen dat je toch jezelf kunt blijven en tegelijkertijd een positieve indruk kunt achterlaten? Dat vraagt nogal wat tijd, mensenkennis en observatie, maar het is belangrijk na te denken met welke groep je te maken hebt en welke sfeer er hangt. Wil je daarover meer lezen? Een aanrader is het boek ‘Emotionele Intelligentie op het werk’ van Hendrie Weisinger.


Maar wees niet bang: als je je niet voortdurend gedraagt als iemand die uit een ander werelddeel komt, dan sluiten mensen jou gauw in hun hart. Uiteraard is de wereld van ons allemaal en er bestaan geen grenzen in mijn hart. Kortom, ik wens jullie een geweldige ontdekkingsreis toe. Het zal met vallen en opstaan zijn, maar het is een prachtige reis met uitstekende ontmoetingen. Dat kan ik jullie verzekeren!

88 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page