top of page
banner_definitief.png
  • Yu-Chun (Patty) Liao

Belgische gewoontes

‘Uit welk land kom je?’ We hebben allemaal deze zin geleerd als een eerste kennismaking met het Nederlands. Er wordt in onze cursussen aan het ILT vaak gevraagd om verschillende aspecten tussen ons land van herkomst en België te vergelijken. Hieronder zal ik wat zaken die ik vreemd of merkwaardig vind toelichten.


Ten eerste ben ik zeker dat je de drukte in de stations in universiteitssteden op vrijdag gezien hebt. Elke week gaat er een massa universiteitsstudenten met hun koffers terug naar huis, waar ze opgegroeid zijn. Ze blijven door de week op kot in hun universiteitsstad om colleges bij te wonen, maar op vrijdag nemen ze massaal hun vuile kledij mee naar hun ouders. Na het weekend brengen de studenten deze terug fris gewassen mee naar hun kot, naast het vers huisgemaakte eten. Baby’s daarentegen worden naar de crèche gestuurd vanaf drie maanden. Als een baby langer thuisblijft met zijn of haar gezin, vragen mensen de

ouders vaak of het een negatieve impact op hun onafhankelijkheid en sociale vaardigheden zou hebben. Ik vind het contrast tussen de twee gewoontes en verwachtingen echt raar.


Verder blijft de meerderheid van de Vlamingen dichtbij hun familie wonen. Ze willen elke dag uren naar het werk pendelen want ze houden ervan om onder hun kerktoren te wonen. Ik ontmoette mijn man die uit Knokke komt toen we allebei in Brussel werkten. Zijn verhuis naar Brussel werd als het verhuizen naar het buitenland beschouwd door zijn familie en vrienden. Ondanks het feit dat Brussel de hoofdstad van België is en binnen een straal van maximum 120 kilometer van alle gemeenten in Vlaanderen ligt, is het voor Vlamingen vreemd en exotisch. Ik heb veel gereisd en mijn tijd in verschillende landen en continenten doorgebracht en ik begrijp deze mentaliteit niet.


Ik heb in Taiwan en Engeland gewoond waar je als gast met overvloedig heerlijk eten behandeld wordt als je familie of je vrienden bezoekt. Zowel Taiwanezen als Engelsen tonen hun gastvrijheid door culinaire gebaren. Belgen eten echter meestal maar één warme maaltijd per dag. Als het tijdstip waarop je iemand bezoekt een koude maaltijd is, krijg je ook als gast in een Belgisch huis slechts brood en koud beleg. Dit is onvoorstelbaar in de culturen die ik gewend ben, waar gasten altijd overladen worden met weelderige maaltijden. Intussen heb ik een enquête over dit onderwerp afgenomen bij mijn vrienden en klasgenoten aan het ILT. Ook zij deelden hun waarnemingen van het leven in Vlaanderen in vergelijking met hun geboortelanden met mij.


Volgens Anastasia uit Oekraïne is het merkbaar dat Vlaamse jongens en meisjes weinig kleren dragen in de winter. Ze merkte op dat Vlamingen bij zeer lage temperaturen soms een short met lange sokken tot de knie of een korte rok dragen, en ze zelfs geen jas en muts aandoen. Het is in Oekraïne tijdens de winter veel kouder en Oekraïners dragen veel lagen warme kleding. Oekraïners geloven dat het belangrijk is om warm te blijven om ziektes te voorkomen. Ik ben het daarmee eens. Ik zie vaak kinderen uit een zwembad komen en naar buiten wandelen met nat haar. In mijn cultuur geloven we dat je op deze manier hoofdpijn kunt krijgen als je ouder wordt.


Jiarong uit Taiwan merkt in de supermarkt op dat mensen massa’s water in flesjes kopen alhoewel het kraanwater in België absoluut veilig is om te drinken. Uit een onderzoek van Test-Aankoop, een consumentenorganisatie, blijkt dat flessenwater soms 200-maal duurder is dan kraanwater. Daarnaast is het in sommige gevallen zelfs gezonder dan mineraalwater in flessen want het mineraalgehalte ligt lager en daardoor is het geschikter voor het menselijk lichaam. Bovendien is de verpakking en het transport van flessenwater schadelijk voor het milieu.


Gergana uit Bulgarije denkt dat het vreemd is dat Belgische mensen toch hun buitenschoenen in huis dragen. Bulgaren doen hun buitenschoenen uit aan hun voordeur. Volgens haar is het onhygiënisch dat er geen verschil is tussen buiten- en binnenschoenen als je thuiskomt. Ze merkt ook op dat Vlamingen heel lang bij hun ouders wonen in vergelijking met de jongvolwassenen in Bulgarije. Normaal beginnen Bulgaren gescheiden van hun ouders te wonen vanaf het moment waarop ze naar de universiteit gaan.

Wat valt jou op in België? We zouden het graag van jullie horen!

47 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page