top of page
banner_definitief.png
  • Johan Wandji Koe

Wat zou je doen als je een vrouw was?

Deze vraag is zeker minstens eenmaal in alle jongens hun hoofd opgekomen. Als ze bijvoorbeeld aan de deuren van een disco worden geweigerd, hebben ze de donkerste gedachten en snel staat er een simpele oplossing klaar: als ik een vrouw was, zouden ze me binnenlaten! Zo eenvoudig, niet?


Ik heb daar lang over nagedacht: wat precies kan ik als een man, een jongen, niet doen? Dat wist ik helemaal niet, dus ik heb geprobeerd me iets anders af te vragen: welke dingen zou ik zonder schaamte, zonder slechte meningen van andere mensen willen doen?


Wie heeft er nooit tijdens de Titanic gehuild? Wees even geen leugenaar, heren! Het romantische verhaal, het dramatische moment en het traditionele ‘happy end’… Hoe is het mogelijk om niet verdrietig te worden? Op dat moment gelooft men weer in de echte liefde. Als vrouw zou ik dat soort films voortdurend bekijken: Devil Wears Prada, Pride and Prejudice, Notting Hill, Dirty Dancing, enzovoort. Liggend in sofa, in een beige pyjama en met oranje pantoffels, goedkope maar zachte Franse roséwijn van Lidl drinkend, met nog warme popcorn met de smaak van zoute boter: dat is het leven.


Laten we vervolgens over een populaire winkel bij de meisjes praten: HEMA. De winkelketen van onze lieve noordenburen biedt kantoorspullen aan, maar ook keukenmateriaal, kleding, voeding… Die artikels hebben iets speciaals gemeenschappelijk: schattigheid. Lichtgekleurde fluopennen, lange groene kaarsen, witte schriften van wol en nog beter: Nederlandse stroopwafels. Waar zou je dat kopen, tenzij in de HEMA? Ben je een man en ben die winkel nog niet binnengegaan? Hier zijn een aantal tips voor moedige mannen die graag op gevaarlijk gebied komen:

  1. Wees heel voorzichtig en probeer weinig aandacht te trekken. Net zoals bij Hunkemöller en Casa ben je in een vrouwelijk paradijs waar moeders winkelen om wat uit te rusten;

  2. De stroopwafels staan gewoon op rekken samen met industriële pralines en vettige chips naast de kassa’s. Als je in een HEMA-winkel langsgaat, is de kans dat je suikerziekte krijgt hoger dan bij een gewone bakkerij;

  3. De verkoopsters die je in het oog houden zijn niet gevaarlijk. Schrik niet! Dat is de invloed van het ongewone aantal arbeidsuren.

Persoonlijk ben ik altijd gefascineerd geweest door ‘Draag make-up met mij’ en vergelijkbare video’s op YouTube. Niet dat ik er als Nicky Minaj wil uitzien, maar ik denk dat het belangrijk is je huid te verzorgen. Bij de mannen, tenminste in België, zijn er weinig producten voor huidverzorging, dus onze huiden zijn slechter dan die van Keniaanse neushoorns. Bij de vrouwen groeit het enorme aanbod elke dag. Hun producten zijn mirakels van de natuur en de menselijk expertise in chemie. Mijn gezicht en mijn handen zouden even zacht als babyhuid worden, zou ik hopen.


Ten slotte heb ik geen serieuze redenen waarom ik mijn lichaam enkele dagen met dat van een vrouw zou willen wisselen. Verder zou het artikel wat langer zijn als ik zou schrijven over wat ik niet zou doen als ik een vrouw was. Als mannen hebben we veel meer vrijheid die voor ons gewoon en natuurlijk lijkt, maar die veel meisjes wensen te hebben. In elk geval staat de deur van elke disco voor hen open, dus waarom zouden ze klagen?

21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page