top of page
banner_definitief.png
  • Nina Rotim

Cijfers en letters

Zijn jullie de coronacijfers en artikels over corona al beu? Welk nieuw en baanbrekend nieuws kan er nog in staan, ongeacht of ze vanuit wetenschappelijk of sociologisch of economisch aspect geschreven zijn? Dat vraag ik me af wanneer ik een krant opendoe.


Vandaag vroeg ik me af of we in het tijdperk leven waarin de cijfers belangrijker dan ooit zijn en waarin we ze voortdurend in oog houden in elke hoek van de wereld. Is het volk in elk land nu meer dan ooit bezig met de cijfers dan in normale tijden? Het aantal gevallen, toenames, stijgingen, afnames, dalingen, reproductiegetallen, besmettingsgraden, bezettingsgraden, percentages, relatieve/absolute getallen, vergelijkingen, overzichten, verhoudingen, ... en noem maar op. Is die terminologie nu meer in het gebruik dan in de tijd voor corona? Letten de mensen nu door de COVID-19 geïnduceerde toestand meer op cijfers in het algemeen dan vroeger? Wat denken jullie? Dagelijkse bezigheden met cijfers was misschien meer voorbestemd voor bankiers, fiscalisten, vermogensbeheerders, boekhouders, wiskundigen, IT’ers, projectbeheerders enzovoort. Of heb ik ongelijk? Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen analyses en numeriek verbonden thema’s (juist het tegenovergestelde) maar ik voel de vermoeidheid van de coronacijfers. Voor mensen die pas nu het Nederlands leren is dit echter de uitstekende kans om de les voor het ITNA-examen dagelijks te oefenen met allerlei grafieken en uitleggen. Een geluk bij een ongeluk.


Is het ook meer dan ooit tijd voor letters? Voor boeken, poëzie, voor inspiratie? Tijd om in het oeuvre van een auteur te grasduinen? Hebben wij onze blik centraler gericht op deze mooie manier van tijd doorbrengen? Of niet? Ik ben echter nergens informatie tegengekomen over een onderzoek van tijdsbesteding in dit coronatijdperk. Of heb ik dat gewoon gemist? Hebben wij meer tijd voor literatuur, voor leesrituelen, voor prachtige gedachten en de genialiteit van sommige auteurs? Of filosofen die we opnieuw lezen? Hebben wij iets nieuws ontdekt? Klinkt leeshonger naar inspirerend leesvoer bekend? Ik weet niet hoe jullie tegenover poëzie staan maar wat mij betreft, geniet ik er opnieuw van. In alle wonderlijke verzen, die je ziel versmelten en die de essentie raken in alle nuances die ertussen zitten.


Bibliotheken en boekhandels zijn belangrijker dan ooit in onze persoonlijke “strijd” tegen COVID-gerelateerde verhalen. Plekken waar inspiratie gezocht en gevonden wordt, plekken waar echt geluk gevonden kan worden met het juiste boek in je handen. Letters, woorden, zinnen, bladzijden, hoofdstukken, boeken, ... maken deel uit de mooie kant van deze werkelijkheid. Een troef, tenminste als het niet anders kan. En uiteraard voor de studenten Nederlands een uitstekende manier om hun taalgebruik naar een hoger niveau op te tillen.

We kunnen de werkelijkheid niet ontkennen, maar wel een inspanning doen om ze plezanter te maken. En wie weet, komt er misschien vanzelf inspiratie voor iets moois. Dus: veel leesplezier!

114 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page